Будь-яка цивілізація існує так довго й настільки успішно розвивається, наскільки вона опанувала технологією передачі соціально важливої інформації від покоління до покоління. Перш за все це стосується наукових знань. Отже, неперевершене значення для українського суспільства має підготовка майбутніх науковців, сьогоднішніх вихованців позашкільних закладів, які згодом стануть науковою елітою нашої країни.
Усвідомлюючи важливу соціальну роль у вихованні творчої, компетентної особистості, свідомого громадянина держави, педагогічний колектив Олександрівського РЦДЮТ знаходиться у постійному пошуку нової парадигми діяльності. Шукаємо і впроваджуємо нові форми роботи з вихованцями, залучаємо учнів загальноосвітніх шкіл до дослідно-експериментальної роботи.
Інноваційна діяльність педагогічного колективу постійно розвивається, розширюється, збагачується новими ідеями. В основі інноваційної діяльності закладу педагогічний досвід кожного окремого педагога, який постійно поповнюється новими педагогічними знахідками. Педагогічні прийоми, форми роботи це лише цеглинки великої споруди педагогічного досвіду, який будується все життя і тільки від педагога залежить, що будувати: казковий палац чи благеньку хатинку.
Аналіз практичної діяльності гуртків, творчих об’єднань нашого закладу дає підстави стверджувати, що навчальний процес у них характеризується елементами пошукової та дослідницької роботи, які стимулюють педагогів-позашкільників до її активного використання з метою поглибленого вивчення програмного матеріалу та урізноманітнення навчальної діяльності вихованців, а саме:
- активізацією навчання за допомогою проблемних, дослідницьких методів з поступовою передачею обдарованим і талановитим вихованцям ініціативи в організації групової або самостійної творчої діяльності;
- творчою взаємодією педагога і вихованців, що сприяє вільному вибору ними форм і засобів творчої діяльності, творчій винахідливості, розкутості, домінуванню власної пошукової або дослідницької практики над репродуктивним засвоєнням знань, умінь та навичок;
- індивідуалізацією освітнього процесу в контексті особистісно зорієнтованого підходу, що сприяє створенню умов для розвитку специфічних особистісних функцій вихованців як суб’єктів творчого освітнього процесу відповідно до власних уподобань та пізнавальних запитів.
Основними формами залучення вихованців Олександрівського РЦДЮТ до пошукової та науково-дослідницької діяльності є:
- участь в роботі НТУ «Інтелектуал», МАН України;
- індивідуальна та групова робота вихованців над пошуковими та науково-дослідницькими проектами («Історія міст і сіл Ураїни», «Моя земля-земля моїх батьків») ;
- науково-практичні конференції, семінари, конкурси-виставки пошукових та дослідницьких робіт;
- навчальні екскурсії, експедиції, дослідницькі маршрути;
- самоосвітня діяльність.
Створене на базі закладу наукове товариство учнів «Інтелектуал», є дієвим осередком дослідницької роботи, об’єднує вихованців закладу, здатних до наукового пошуку, зацікавлених у підвищенні свого інтелектуального і культурного рівня, що бажають поглибити свої знання, уміння та навички як з окремих навчальних дисциплін, так і в галузі сучасних наукових знань у цілому. Вихованцями здебільшого є учні 9-11 класів. Це період коли потрібно визначатися зі своїм майбутнім – куди піти вчитися, і яку професію обрати для себе. Щоб допомогти з вибором майбутньої професії психологом проводиться профорієнтаційна робота з юними науковцями, де використовуються бесіди, консультування, які допомагають учням у виборі їхньої майбутньої професії.
Навчання в НТУ сприяють поетапним якісним особистісним змінам у вихованців, що забезпечують:
- прискорений розвиток інтелектуальних і творчих здібностей, формування високого рівня творчої активності та індивідуального стилю пізнавальної діяльності;
- становлення дослідницької стратегії пізнавальної діяльності, складного комплексу пошуково-дослідницьких та комунікативних умінь і навичок;
- оволодіння навичками особистісного самовизначення (в тому числі й професійного), самореалізації та саморозвитку .
Діяльність товариства грунтується на базових принципах, які формують ідеологію її існування:
-визнання неповторності особистості кожної дитини, повага його прав;
-добровільності та свободи вибору (предметного середовища, педагога);
-відсутність оціночної системи і домашніх завдань;
-взаємозбагачуються партнерство, спілкування за інтересами, співробітництво як основа асоціювання та організації діяльності;
НТУ будує свою діяльність на взаємодію та співробітництво декількох рівнів - сім'я, школа, управлінські освітні структури (відділ освіти). Потенціал педагогів нашого закладу величезний, затребуваний і передбачає подальше професійне вдосконалення, підвищення кваліфікаційного та освітнього рівня.
Стійка тенденція кількісного зростання вихованців НТУ «Інтелектуал» показують живий інтерес до пошукової та дослідницької роботи, бажання отримати додаткові знання і визначитися з вибором майбутньої спеціальності.
Вихованцям запропоновано різні напрямки діяльності, що відповідають віковим особливостям. Створюється новий стиль мислення. Освоївши ази шкільної програми, отримавши навички самоосвіти і пізнання в гуртках НТУ, учні набувають новий підхід до розуміння навколишнього світу - дослідницький.
В структуру НТУ входять п’ять відділень – літературознавства, мовознавства, історії, математики, хімії та біології. Одним з факторів успішної діяльності є гнучкість структури, яка змінюється разом із соціально-економічним замовленням і потребами суспільства. Протягом останніх п'яти років пріоритетні позиції зберігаються за гуманітарним профілем, проте зараз відзначається зростання інтересу до спеціальностей хімії та біології, фізики і астрономії.
Важливою подією в житті НТУ є щорічна підсумкова науково-практична конференція. З кожним роком зростає якісний рівень робіт експонованих до захисту. Учасники проходять кілька етапів відбору. Перемагають кращі. Дипломанти першого ступеня рекомендуються для участі в обласному етапі захисту науково-дослідницьких робіт слухачів МАН. Так протягом останніх трьох років наші вихованці здобували призові місця:
2014-2015н.р.
І – місце Чепурнова Яна (секція української літератури), керівник Лушпай Л.М.;
ІІІ-місце Федоренко Анастасія (секція української мови),керівник Вікторенко Н.А.;
ІІІ –місце Самойленко Лілія(секція екологія), керівник Чабан Н.В.;
ІІІ- місце Михайлов Сергій(секція лісознавство), керівник Чабан Н.В.
2013-2014н.р.
ІІ місце (Шевченко Євгеній,керівник Андрущенко В.І.)
ІІІ місце (Безсмола Ірина, керівник Андрущенко В.І.)
ІІІ місце (Чепурнова Яна, керівник Лушпай Л.М)
2012-2013н.р.
Відзначені дипломами:
Сидоренко Віта, Каражбей Анастасія, керівник Левенець Л.В.
2011-2012н.р.
ІІ місце (Скіпа Вадим, керівник Добровольська Ю.П.)
ІІІ місце (Тішина Юлія, керівник Попруга Л.А.)
Опитування батьків гуртківців НТУ показує, що вони серйозно сприймають самостійний вибір, зроблений їх дитиною, високо оцінюючи професіоналізм педагогів і рівень проведених занять.
Дослідження та опитування гуртківців НТУ дозволили проаналізувати ряд аспектів педагогічної діяльності і конкретизувати шляхи вирішення проблемних ситуацій. Показовим є той факт, що найбільша кількість школярів вказали на позитивні моменти, що виникають від спілкування з педагогами та занять у секціях. Важливо і те, що більш 80% учнів оцінюють досить високо оволодіння знаннями за програмою гуртка та освоєння навичок практичної діяльності. Дані, отримані при опитуваннях, дозволили побачити перспективи для подальшого розвитку та зростання.
|